Economische groei na de Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de economie van Amerika heel erg gegroeid. Mensen waren bang dat deze groei zou stoppen na de oorlog, want de groei was grotendeels te danken aan de verkoop van wapens en levensmiddelen aan oorlogvoerende landen. Ook zouden er miljoenen mannen terugkeren die allemaal een baan moesten krijgen. De sommebre voorspellingen bleven uit, de oorlogsproductie schakelde makkelijk over op een productie van duurzame consumptiegoederen. Er was veel vraag naar luxe-goederen, de lonen waren flink gestegen tijdens de oorlog, maar de mensen konden hun geld niet uitgeven omdat er niet genoeg consumptiegoederen te koop waren. Doordat de vraag zo groot was dreigde er en recessie, dit werd voorkomen door de overheid met de GI-bill, een wet die oorlogsveteraren hielp met het terugkeren in de maatschappij. Hierdoor konden ze bijvoorbeeld studeren en stroomden ze dus later in op de arbeidsmarkt.
Groei in de jaren '50 en '60
Door verdere industrialisatie in de Economie bleef die verder groeien in de jaren '50 en '60. Ook de lagere middenklassen en blanke arbeiders profiteerden. Miljoenen mensen verhuisden vanuit de stadscentra naar de buitenwijken, hierdoor steeg de vraag naar auto's explosief. Ook andere luxe-goederen als vaatwassers, televisies en muziekinstallaties werden razend populair. Deze vraag naar luxe-goederen gecombineerd met de stijgende koopkracht, leidde tot nog meer economische groei.
Een andere gebeurtenis, die de economie liet groeien, is de naoorlogse babyboom(1945-1960) voor deze kinderen waren er weer nieuwe huizen, scholen en gezinsauto's nodig.
Door de alsmaar stijgende vraag moest de arbeidsproductiviteit wel omhoog, dit kon ook gebeuren door computers en het automatiseren van de landbouw. Ook bleef de economie groeien door de stijgende militaie uitgaven. Er is in Amerika een consumptiemaatschappij onstaan.
Afnemende groei in de jaren '70
In het begin van de jaren '70 was er een olie crisis in Amerika en Europa, dit was een conflict met de Arabische landen over de steun aan Israël. In Amerika, maar ook bijvoorbeeld in Nederland, wordt een olieboycot ingezet. De olie, die nu schaars is, wordt duurder. Het duurder wordenn van de olie zie je terug in de prijs van consumptiegoederen en luxe-goederen. Het duurder worden van producten zorgt voor een afname in de economische groei.
Doordat de Vietnam oorlog langer duurt dan dat de Amerikaanse overheid gehoopt had, waren de kosten ook veel hoger dan ze van te voren hadden begroot. Door dit neemt de ecomische groei van Amerika ook af. Amerika stevent af op een Economische recessie.
Maak jouw eigen website met JouwWeb